De ambities van webwinkel en techreus Amazon op de advertentiemarkt waren oorspronkelijk beperkt tot zoekadvertenties om producten te promoten die beschikbaar zijn via de webwinkels van de internetgigant.

Maar tegenwoordig is de advertentietak van Amazon de op twee na grootste verkoper van digitale advertenties. Amazon moet alleen Google en Meta voor zich laten. Vorig jaar boekte Amazon Advertising een omzet van 31 miljard dollar (ruim 31 miljard euro).

Amazon Advertising breidt zijn invloed uit tot ver voorbij het eigen platform naar het hele internet. Net zoals de wijdverspreide advertentietak van Google.

Dit zijn de drie manieren waarop Amazon zijn ambities op de advertentiemarkt probeert te verwezenlijken:

Amazon gebruikt zijn enorme AWS-clouddienst om advertenties te ondersteunen, zowel op sites van Amazon als daarbuiten

Amazon hield zijn advertentietak van oudsher gescheiden van andere bedrijfsonderdelen als Amazon Web Services (AWS). Maar die scheidslijnen zijn inmiddels weg.

"Amazon Ads is niet langer slechts een leverancier van media. Het groeit uit tot een aanbieder van technologie die de grootste uitdagingen van onze adverterende klanten oplost", zei Joe Luchs, hoofd van de mondiale zakelijke ontwikkeling van AWS en Amazon Ads onlangs bij een presentatie.

De reclametechnische producten van Amazon, die gebruik maken van de technologie van AWS, zijn een voorbeeld van hoe de advertentietak van Amazon zich verspreidt over de digitale reclame-industrie en directer dan ooit concurreert met Google.

Amazon heeft een koopplatform en een advertentieserver die advertenties buiten de website en app van Amazon kunnen plaatsen. Deze maken ook gebruik van de infrastructuur van AWS. Daarmee versnelt Amazon het vermogen van adverteerders om data te analyseren en campagnes te runnen, aldus Luchs. 

Zo stelt de 'data clean room' van Amazon — Amazon Marketing Cloud, eveneens gehost op AWS — adverteerders in staat gegevens van gebruikers als e-mail adressen en verkoopcijfers te koppelen aan data van Amazon.

Vervolgens kunnen die gecombineerde gegevens ingezet worden voor marketing analytics en om de inzet van advertenties aan te sturen, aldus Luchs. Ook kunnen adverteerders bijvoorbeeld SageMaker (een machine-learning platform) van AWS gebruiken om algoritmen te creëren waarmee klanten ze klanten kunnen vinden om advertenties te tonen op internet.

Amazon stelt je in staat om te volgen of iemand een product buiten Amazon heeft gekocht

Paula Despins, vicepresident van advertentiemetingen bij Amazon Ads, zei tijdens de conferentie dat Amazon een nieuw meetinstrument lanceert dat bijhoudt wie een advertentie van Amazon heeft gezien, maar uiteindelijk een product kocht van een andere verkoper.

Amazon zal dit meetinstrument eerst aanbieden aan adverteerders op het gebied van consumentengoederen en voeding. Het is van plan om het in 2023 ook aan te bieden aan andere adverteerders, zei Despins. 

Naast adverteerders van consumentengoederen maakt Amazon andere grote adverteerders het hof, zoals verzekeringsmaatschappijen en autoproducenten. Een manier waarop Amazon dit doet is door te investeren in middelen die zaken als bewustheid en merkloyaliteit meten.

Amazon investeert fors om geld binnen te halen via live sportevenementen

In tegenstelling tot Google en Facebook heeft Amazon werk gemaakt van zijn ambities om de Amerikaanse markt voor televisiereclame op te gaan. Het deed dit voornamelijk door de rechten op belangrijke sportevenementen te verkrijgen die deze markt aandrijven. Hieronder vallen bijvoorbeeld de rechten voor de uitzendingen van 'Thursday Night Football' van de NFL, de profcompetitie van American football.

Een presentatie bij de conferentie van Amazon toonde hoe mensen die naar 'Thursday Night Football' kijken, de wedstrijden uitsluitend bij Amazon bekijken in plaats van op concurrerende zenders als ESPN en NBC. Tot dusverre leverden de exclusieve rechten hoge kijkcijfers op. Deze gebruiken adverteerders om te meten hoe groot het publiek is via streaming in vergelijking met klassieke televisie.

Amazon heeft ook grote ambities om advertenties te verkopen op andere onderdelen van streamingdiensten, waaronder Amazon Fire TV en FreeVee, het voormalige IMBD TV.

LEES OOK: Netflix had de nieuwe Lord of The Rings-serie graag willen maken, maar de ‘Marvel-achtige’ pitch viel helemaal verkeerd bij de erfgenamen van Tolkien